Etiketter

, ,

  

Jag har haft Jonas Crambys bok Tex mex från grunden i typ…tre år? Nåt sånt. Har bläddrat i den flera gånger men aldrig provat nåt av recepten. Ikväll blev det premiär och blev så lycklig över resultatet. Det var sååå smakrikt, hett och välbalanserat att jag vill äta den här rätten jämt. Vitkålen la jag dit själv och den gjorde verkligen sitt. Kryddblandningen man använder till köttet utlovas enligt boken att vara en allroundkrydda som passar till det mesta. Kan tänka mig att en entrecote eller en burgare skulle bli riktigt härlig med kryddblandningen. Men jag är mest glad att jag har den färdig till nästa gång jag kommer laga den här rätten vilket är väldigt, väldigt snart! 

Kryddblandning
3 msk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk vitpeppar
1 msk svartpeppar
1 msk vitlökspulver
1 msk chilipulver
1 msk torkad oregano
1 msk salt 

Gör så här
Blanda alla kryddor och förvara i en burk med lock!

Köttet
Ingredienser

Ca 1,2 kg benfri fläskkarré
2 msk kryddblandning
1 pressad lime
1 pressad apelsin
1 tsk spiskummin
1 msk kinesisk soja
5 finhackade vitlöksklyftor
0,5-1 liter Coca cola (inte light) 

Gör så här
Skär karrén i små bitar. Jag skar dom i riktigt små bitar, typ 1×1 cm kuber. Jag skar dessutom bort ganska mycket fett – men det är jag. Jag hatar märkbar fett i mat. Häll över kryddblandningen och massera in i köttet. Tillsätt spiskummin, soya och pressa ner lime och apelsin. Avsluta med riktigt finhackad vitlök och blanda ordentligt. Låt marinera minst en timme. Helst över natten. 

När köttet är färdigmarinerat- lyft köttet ur marinaden och fräs en stund på hög värme. När köttet får lite färg så häller du i resten av marinaden och häller i Coca cola så att det täcker köttet, ca 0,5 liter. Låt puttra i cirka 3-4 timmar. Om det börjar bli torrt så fyller du på med mer Coca cola. När köttet är så mört att det mer eller mindre ser ut som en sörja så tar du av locket och kokar bort vätskan. 

Mangosalsa 
Ingredienser
2 st mogna mango (funkar även med frysta)
1/2 finhackad rödlök
1/2 kruka koriander
1-2 msk pressad lime
1/2 finhackad färsk habanero
1/2 tsk salt

Gör så här
Hacka och blanda alla ingredienser och låt stå i alla fall i nån timme innan servering! 

Snabbpicklad vitkål 
Ingredienser
500 gram vitkål
2 msk strösocker 
1 msk ättiksprit 
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här
Blanda socker, ättiksprit, salt och peppar.  Skär vitkålen ganska fint (behöver till fördel inte vara riven) i cirka 2-3 mm tjocka bitar. Blanda ner med dressingen och låt stå i nån timma innan servering. 

Montering
Värm tortillabröd i ugnen en stund, lägg på kötter, vårkålen och mangosalsan och avnjut med en iskall Corona. 
Så gott att man dör. 
 

