Etiketter

, ,

 Igår fyllde Vicke år och enligt tradition lagade jag godmiddag! Det blev helstekt fläskfile, rostad potatissallad och feta-och melonsallad. Det blev så himla gott att jag bestämde mig för att damma av bloggen och lägga upp receptet på potatissalladen – den blev alldeles för god för att hålla för mig själv! Jag har alltid gjort pottissallad på kokt potatis men med rostad potatis blev det en helt annan grej! Prova prova prova! 

Ingredienser ca 4 port 
600 g färskpotatis
Några klickar smör
Flingsalt
1 dl majonnäs
2 msk creme fraiche
1,5 msk sötstark senap (använde Johnnys) 
1 msk sweet chili 
Salt 
Peppar
1/2 tunt skivad rödlök
En näve ruccola
10 st halverade cocktailtomater
1 paket bacon 

Gör så här
Tvätta och dela eventuellt potatisen och bred ut över en ugnsplåt. Klicka över smöret och strö över saltet. Rosta i ugnen på 225 grader tills den är färdig, tar cirka 25-30 minuter. Låt svalna. 
Stek baconet knaprigt, låt rinna av på hushållspapper. 
Blanda ihop majonnäs, creme fraiche, senap, sweet chili och smaka av med salt och peppar. Vänd ner den kalla potatisen i röran. 
Bred ett lager ruccola på ett uppläggningsfat och lägg potatisen ovanpå. Toppa med tunt skivad rödlök, halverade cocktailtomater och knaperstekt bacon.

  

