Etiketter

,

IMG_6682.JPG

Den här smörgåspepparkakan är min absoluta favorit när det gäller allt i pepparkaksväg! Min mamma brukade baka det här när jag var yngre varje jul – men jag skulle kunna äta den året om! Jag gillar den bäst varm med smör som smälter och till det julmust – men ost eller creme cheese till är också supergott!

Ingredienser
6,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk pepparkakskryddor
2 dl sirap
3 dl gräddfil
1,5 tsk bikarbonat
1 msk vatten

Gör så här
Värm sirapen i en kastrull och blanda ner gräddfilen. Blanda mjöl, pepparkakskryddor och socker i en skål och blanda ihop med sirapen. Rör ordentligt (kan använda elvisp) tills smeten är smidig och len. Den är ganska tjock i konsistensen. Blanda ihop vatten och bikarbonat och vispa ner. Häll smeten i en smörad och bröad brödform (1,5 liter) och grädda i 70 minuter på 175 grader. Låt svalna lite servera sedan med smör och julmust!

