Etiketter

,

IMG_6423.PNG
Här kommer ett recept på en pastagratäng som jag halvt som halvt improviserade fram häromdagen och är verkligen supernöjd över resultatet. Har provat att göra pastagratäng några gånger men aldrig blivit helt nöjd – men den här kommer jag definitivt göra igen! Receptet på köttfärssåsen blir dubbelt så mycket än det du behöver till gratängen, så antingen så gör man en större gratäng eller så fryser man bara resten. Den funkar ju såklart klockrent till spaghetti eller om man vill göra en chili con carne av den med bönor. Jag hade tänkt först göra en bechamel men jag ides inte och creme fraiche röran blev så mycket bättre! Eftersom vi bara är två så blev det ju en del över och jag tänkte att det skulle bli torrt att värma upp igen (tycker lasagne tex är dötråkig dagen efter) men vi körde den i ugnen och det var minst lika gott dagen efter!

Ingredienser, köttfärssås
800 gram nötfärs
2-3 klyftor vitlök
1 finhackad gul lök
2 burkar passerade tomater
Ca 5 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
En nypa socker
1 burk creme fraiche mexican chili
Salt, peppar, cayenne

Gör så här
Fräs löken i smör och pressa ner vitlöken. Bryn köttfärsen tillsammans med löken tills den är klar. Smula i buljongtärningarna och tillsätt passerade tomater, vatten och socker. Låt puttra i cirka 20 minuter. Rör sedan i creme fraiche och smaka av med salt, peppar och cayennepeppar.

Ingredienser, gratängsås
250 gram creme fraiche
1 dl matlagningsgrädde
1 dl vällagrad ost
En nypa flingsalt och lite svartpeppar

Gör så här
Vispa ihop grädden och creme fraiche. Salta och peppra och vispa till sist i osten.

Gratäng, 4 port
Koka typ 250-300 gram pasta tills den är al dente. Jag använde rigatoni som är lite tjockare pastarör och passar bra i gratäng. Sen varvar du köttfärs, sås och pasta i en gratängform och avslutar med riven ost. Gratinera i ca 15-20 min på 225 grader eller tills osten fått färg.

