IMG_6363.PNG
Sen vi fick barn så har jag knappt hunnit skriva i bloggen. Mat lagar vi ju varje dag och det händer att jag bakar när det finns tid – men det är att ta korten på maten som blir lidande! Våran tjej har den dåliga smaken att alltid vakna just när vi ska äta. Därför skyndar jag mig alltid att äta så snabbt det går när maten är färdig för att kunna få äta den varm. Häromdagen gjorde vi till exempel en helt magiskt god köttfärssås med creme fraiche mexican chili som jag helt missade att dokumentera. Hur som helst – igår tog jag kort i alla fall på dom här kakorna som blev alldeles för goda! Det kändes nästan som att baka chokladbollar så om man vill baka nåt ”roligare” med barn så kan man absolut testa det här receptet! Jag har snott det rakt av från jennysmatblogg.damernasvarld.se utan att skämmas😄

Ingredienser, 32- 35 st
120 gram smör
1 dl brunt farinsocker
2 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
Flingsalt

Gör så här
Rör rumsvarmt smör och farinsocker till en jämn massa. Blanda ner sockret. Knäck i äggen och rör om ordentligt. Blanda ihop vetemjöl, kakao, salt och bikarbonat och vaniljsocker i en skål och rör sedan ihop med sockersmeten till en smidig deg. Rulla sedan 32-35 st bollar och platta ut lite – lägg i en hel dumle och rulla ihop till en boll igen. Fördela bollarna på 2 plåtar med lite mellanrum och toppa med lite flingsalt. Grädda kakorna på 200 grader i 5-7 minuter tills kakorna ”spricker” litegrann.

