Ikväll ska jag beställa hem mat för de kommande två veckorna. Vi beställer från Ica Maxi och får alla varor körda ända fram till dörren. Det är min absolut värdaste upptäckt på väldigt länge. Det kostar 129kr extra och maten kommer fint packad och dom bär i princip in det i köket åt oss. Vi behöver inte ha en bil för att åka till Maxi, det blir inga impulsköp och man slipper stå i kö. Och man kan köpa det där största paketet toapapper eller hundmatspåsen för man slipper bära! På hemsidan kan man även sortera varor efter pris så det är jättelätt att jämföra priser. Nu är jag såklart inte sponsrad av Ica Maxi (om det vore såväl!) men jag gör gladeligen reklam för den här tjänsten ändå! Om någon läser det här och vill prova på så har jag ett erbjudande där en person får frakten för bara 79kr istället för 129kr! Lämna i så fall bara mailadressen i kommentarsfältet så skickar jag den!

Nog om det! Satt och kollade på mina gamla beställningar och såg att mina storhandlingar följer ett ganska tydligt mönster. Fem saker hänger alltid med – här kommer lite tips vad man kan använda dom till:

Flytande honung – alltid bra att ha! Gott på nybakta scones, tillsammans med en getbrie på kex, några matskedar i degvätskan när man bakar bröd och i te såklart.

Passerade tomater – jag ogillar starkt stora bitar lök eller tomatbitar i till exempel köttfärssås. Lök ska hackas fint och tomatsåsen ska vara slät tycker jag. Jag köper aldrig krossade tomater – bara passerade! Och glöm inte att tillsätta en nypa socker när du lagar tomatbaserad mat för att balansera syran. Tips förresten när man hackar lök! Smörj in kniven i lite olja – inte en tår!

Färskost – så otroligt användbart! Vi har ALLTID någon slags färskost hemma. Man kan röra ner i pasta eller i grytor, blanda naturell färskost med lite sweet chili sås så får man världens godaste dip eller mitt bästa tips – på hamburgare! Hemmagjorda hamburgare med ett generöst lager creme cheese och hackade jalapenos är oslagbart.

Bacon – en sån där sak som måste finnas i våran frys. Köttets godis. I pasta med en ostsås, strött över en purjolök- och potatissoppa, i västerbottenspaj eller hackat ner i långkoket för såndär baconig sälta. Jag älskar bacon.

Pesto – är jättegott att göra själv men blir faktiskt väldigt dyrt om man tänker på det. Parmesan är en dyr ost, pinjenötter är svindyra, färsk basilika är dyrt eftersom en sats pesto kräver hela krukan och har man inte olivolja hemma så blir det ännu dyrare. Så hemmagjord pesto är lite av en fest/bjudmåltid hos oss (perfekt om man ska bjuda vegetarianer). Så när jag handlar så åker det oftast med nån burk. Snabbt har man kokat spaghetti och stekt lite bacon – blanda med pesto och strö över hackade tomater!
Pesto är också väldigt gott på pizzabullar – köp ett pizzakitt, fördela pesto och mozzarella över degen, rulla ihop och skär på samma sätt som kanelbullar och grädda! Snabbt har du ett jättegott tillbehör till fördrinken eller istället för bröd på buffebordet!

