Etiketter

,

IMG_6214.PNG

Jag har ätit många torra scones i mitt liv. Smaklösa hårda klumpar som smular sönder direkt man försöker smöra dom. Fram tills jag hittade det här receptet. Det är faktiskt ett recept från Leila och dom blir så himla goda! Varje gång! Kan inte minnas en enda gång som dom inte blivit bra! Jag brukar äta mina scones med massor med smör, lite honung på och en nypa flingsalt – och te såklart!

Ingredienser
7 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
Ägg till pensling

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tärna ner smöret och nyp ihop tills allt smör är arbetat in i mjölblandningen. Vispa upp ägget och mjölken och blanda ner. Arbeta till en smidig deg. Kavla ut till en platta – ca 3 cm tjock. Skär i trianglar eller stansa ut kakor med ett glas. Pensla med uppvispat ägg och grädda på 250 grader tills scones är gyllenbruna – cirka 10-15 minuter. Låt svalna en aning på galler och servera medan de är nybakade och varma!

