Etiketter

,

IMG_6170-0.JPG

För nån vecka sen så provade jag det här receptet efter att jag hittade lövbiff med bra pris. Har aldrig lockats av just ”stroganoff-delen” när det kommer till namnet på den här rätten eftersom korv stroganoff måste vara min topp tre värsta maträtt. Men åh vad jag är glad att jag provade! Ska göra den igen så söndag med pappa och jag längtar redan! En perfekt höstgryta där lovbiffen blir så mör att den smälter i munnen. Och såsen! Mmmm! Man kan använda egentligen vilket sorts kött man vill, typ grytbitar eller fläskfile, men då måste tiden anpassas så att köttet blir sådär mört som man vill ha det.

Ingredienser
700 gram lövbiff
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/ 2 msk paprikapulver
6 dl vatten
3 msk fond (jag tog viltfond)
3 msk tomatpure
1/2 msk kinesisk soya
2 msk chilisås
1 msk senap
1 msk sweetchilisås
1/2 tsk sambal oelek
3 dl grädde

Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar

Gör så här
Strimla lövbiffen och hacka lök och vitlök. Fräs köttet tillsammans med löken tills det fått fin färg. Krydda med paprikapulver och tillsätt resten av ingredienserna – grädden. Låt puttra under lock på låg värme i cirka 2 timmar. Du kan eventuellt späda med lite vatten om du tycker att vätskan kokat bort väl mycket . Sedan tillsätter du grädden – låt puttra några minuter till innan du smakar av med salt, peppar och cayennepeppar.
Servera med ris, sallad och en god gelé. Så himla gott!!

