Etiketter

,

20140715-131355-47635763.jpg

Igår bakade jag dom här geniala kakorna! Det var så himla enkelt så jag tänkte att dom skulle bli misslyckade – men det är nog dom godaste cookiesarna jag ätit i mitt liv! Tänk Subway-kakorna fast bättre! Chokladiga, sega i mitten och knapriga runt kanterna! Som vanligt när det gäller cookies så är det viktigt att hålla koll på tiden – det är ofta svårt att se om kakor av det här slaget är färdiga bara genom att titta på dom, dom blir lätt för gräddade och därmed alldeles för hårda. Man kan toppa kakorna med vad man vill – jag klippte dumle i småbitar och det blev hur gott som helst – men man kan strö över vad man vill! Kanske non-stop, kanderade nötter eller klicka på jordnötssmör? Prova dig fram!

Ingredienser
100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2,5 msk kakao
2 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

Topping
6-7 st dumle skurna i bitar
Flingsalt

Gör så här
Rör smör, socker och sirap krämigt. Blanda övriga ingredienser i en skål och rör snabbt ihop med smörmassan med händerna till en deg. Dela i 10 delar och rulla till bollar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta till. Tryck ner dumlebitarna i kakorna och strö över flingsalt.
Grädda i 15 minuter på 175 grader. Låt svalna!

