Etiketter

,

20140702-163614-59774520.jpg
Det händer med jämna mellanrum att jag bakar något och när jag smakar det så kan jag knappt fatta att det är jag som bakat det! Idag när jag gjorde dom här snickerssnittarna så kände jag exakt så! Jag skar kakan i små rutor eftersom den här ganska söt och mäktig. Den är absolut godast att äta till en kopp riktigt starkt kaffe efter maten!

Ingredienser, botten
10 dl rice krispies eller corn flakes
1/2 dl kokos
1 tsk vaniljsocker
225 gram (1 burk) jordnötssmör
1 dl socker
1 dl sirap

Gör så här
Häll rice krispies i en bunke, om du använder corn flakes så smular du det med händerna. Rör ner vaniljsocker och kokos.
Värm sirap, socker och jordnötssmör i en kastrull tills det smält ihop – det ska inte koka. Rör sedan ihop med flingorna. Klä en form 20x30cm med bakplåtspapper och tryck ut smeten jämnt. Ställ in i kylen och låt stelna.

Ingredienser, kolan
3 dl grädde
175 gram smör
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl grovhackade jordnötter

Topping
200 gram god mjölkchoklad

Gör så här
Blanda alla ingredienser utom jordnötterna till kolan i en tjockbottnad kastrull. Låt småputtra på tills den är lagom tjock. Det tar ca 40-50 minuter. Gör kultest (häll lite kola i kallt vatten) och kolla så den är fast men inte för knäckaktig. När den är bra så rör du ner jordnötterna och brer kolan över kakbottnen. Ställ i kylen och låt svalna ordentligt.

Smält till sist chokladen och bred den över kakan. Låt stelna helt innan du skär kakan i bitar!

