Etiketter

, ,

20140624-204000-74400843.jpg
Jag har alltid velat prova att göra cakepops men trodde att det var omständigt och pilligt – vilket det visade sig att det inte alls är! Sedan jag blev gravid så har det känts mer OK att baka och laga lite barnsligare saker och det här eftermiddagsprojektet är ett kul sätt att fördriva tiden på. Man behöver inte baka en egen sockerkaka utan kan absolut köpa med lika bra resultat – men jag kan verkligen rekommendera receptet på banankakan även om du inte ska göra cakepops! Har länge letat ett basic recept på just banankaka och den här var jättegod! Receptet hittade jag på bakverket.wordpress.com som jag tycker är en superfin blogg förresten!

Ingredienser, Banankakan
40g Smör
1/4 dl Mjölk
1 Ägg
1 dl Strösocker
1 Mogen banan
1½ dl Vetemjöl
½ tsk Bakpulver
1/4 tsk Bikarbonat

Gör så här
Smält smöret och tillsätt mjölken – låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat och blanda ner i äggblandningen tillsammans med en mosad banan. Häll i det smälta smöret och blanda. Smörj en lämplig form (jag använde en brödform) vilken sort spelar dock mindre roll – kakan ska lix smulas sönder. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i cirka 35-40 minuter. Låt svalna helt.

Också själva cakepopsen då…

Ingredienser
Den söndersmulade banankakan
100 gram philadelphiaost
100 gram jordnötssmör

200 gram choklad (ljus, mörk eller vit)
Hackade jordnötter
Träpinnar – till exempel delade grillspett

Gör så här
Rör ihop kakan, philadelphiaosten och jordnötssmöret till en fast smet. Du måste kanske eventuellt tillsätta nån matsked extra av vardera om kakan är förr torr och inte håller ihop.
Rulla till cirka 20 st bollar och frys i minst en timme.

Tryck sedan ner en pinne i varje boll – doppa i smält choklad och doppa sedan i hackade jordnötter. Förvara i frys och ta fram en stund innan servering!

Jag måste dock bara tipsa! Smula ner en cakepop i vaniljglass och rör om ordentligt – det smakar typ som Ben and Jerrys!=)

20140624-204019-74419420.jpg

