Etiketter

20140612-231248-83568034.jpg

Jag har vid ett svagt ögonblick beställt små kakformar i form av bokstäver. Dom har inte kommit än men jag väntar verkligen otåligt på att dom ska anlända från Amerikat. Tänkte kanske främst använda dom till nåt pyssel men kom idag på den briljanta iden att göra små bokstavskex! Har massor med syskonbarn och dom kanske skulle tycka att jag var kul om vi bakade bokstavskex ihop! Fick då lov att hitta ett recept och provbaka först innan jag utsätter ungstackarna och snubblade över en superfin blogg – bakverket.wordpress.com som förutom det här receptet hade massor av kul som jag verkligen vill prova! Hur som – gjorde dom här kexen och dom blev supergoda! Smakar lite som digestivekex och var jätteroliga att baka! Prova!

Ingredienser
2 dl Havregryn
2 dl Vetemjöl
1 msk Råsocker
½ tsk Bikarbonat
½ tsk Salt
75g Smör
En skvätt mjölk

Gör så här
Kör havregryn i matberedaren till ett fint mjöl. Tillsätt sedan resten av ingredienserna utom mjölken och mixa ihop. Tillsätt sedan lite mjölk (typ nån matsked) och kör tills degen tar ihop sig och går att kavla. Kavla ut tunt och stansa ut runda kex och lägg på plåt med bakplåtspapper. Nagga kexen och grädda i 15 minuter på 175 grader. Stäng sedan av ugnen och låt kexen gräddas klart på eftervärmen i 30 min. Låt svalna på galler.

