Etiketter

,

20140602-173254-63174282.jpg

Jag har flera gånger försökt mig på att göra cookies men av någon anledning blir dom aldrig sådär sega som dom man köper på fik eller på subway. Men förra veckan så provade jag trots alla misslyckade försök på det här receptet. Å vad goda dom blev! Vicke menade att det var dom godaste kakorna han ätit i hela sitt liv (!) vilket kanske var en lögn eftersom jag är gravid och hormonig och han vill vara snäll – men dom blev faktiskt riktigt goda! Jag strödde lite flingsalt på kakorna innan jag gräddade dom och det blev pricken över iet! Håll bara koll på tiden – man kan inte se om kakorna är klara och dom kan lätt bli för gräddade om man inte håller koll.

Ingredienser
2 ägg
0,75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4,5 dl faringsocker
200 g smör
6,5 dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
0,5 dl mjölk
200 gram hackad mörk choklad

Gör så här
Vispa äggen litegrann, tillsätt vaniljsocker, strösocker och farinsocker och vispa med elvisp. Vispa ner smöret.
Blanda ner havregrynen ordentligt. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en bunke och rör ner det i blandningen. Blanda ut med mjölken. Tillsätt till sist den hackade chokladen.
Blanda ordentligt och dela upp degen i 15 delar och rulla till bollar. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper, 5 st kakor på varje plåt (dom behöver utrymmet) och tryck till bollarna så dom blir hyffsat platta. Strö eventuellt lite flingsalt över kakorna och grädda i cirka 13-15 minuer på 200 grader. OBS! Håll koll på tiden!

Låt svalna helt innan du serverar kakorna med iskall mjölk!=)

