Etiketter

,

20140526-212131-76891826.jpg

Jag älskar indisk mat och har experimenterat hit och dit med kryddor för att få till den där speciella indiska smaken. Förra året när jag var hos in syster i dalarna så bjöd hon och hennes man på den här chicken tikkan – och eftersom den innehöll en ”färdig kryddpåse” så var jag väldigt skeptiskt. Men å andra sidan – man använder ju curry och tacokrydda som båda är färdiga blandningar – så varför inte? Visst kan man hålla på och blanda själv men om resultatet blir lika bra som kryddningen i den här rätten vet jag inte. Kycklingen blir otroligt mör och grytan smakan som på ett förstklassigt indiskt hak!

Ingredienser, 4 port
600 gram kycklingfile
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 burk (400 gram) krossade tomater
1 msk finhackad ingefära
1 påse (40 g) tikka masala spice mix
1 1/2 dl sötmandel
1 dl matlagningsyoughurt 10%
1 dl grädde

Gör så här
Skala och skär lök och vitlök i strimlor. Skär kycklingen i mindre delar, jag delade varje bröst i 3 eller 4 delar. Bryn kyckling, lök och vitlök i smör i en gryta och krydda med salt.
Tillsätt tomater, ingefära, tikka masala mixen och sötmandel och låt puttra under lock i 15 minuter.
Ta sedan upp kycklingbitarna och mixa såsen med stavmixer eller i en matberedare. Lägg sedan tillbaka kycklingen i såsen och tillsätt grädden och youghurten och låt koka i 2 minuter till.
Servera med basmatiris, mango chutney och naan!

Så sjukt gott!

