Etiketter

,

20140325-213136.jpg
Ikväll har vi ätit en av mina favoriträtter – grönsakssoppa! Det är nåt som jag verkligen kan få sug efter och lagar med jämna mellanrum. Till soppa vill jag ha iskall mjölk och hembakat bröd och ikväll provade jag ett nytt recept. Hittade receptet på kryddburken.se som ju är en himla bra matblogg och jag svär vid att det kan vara det bästa soppbrödet som någonsin skapats. Det kommer nog från och med idag bli ett återkommande fenomen i den här familjen, jag längtar faktiskt lite till frukost nu så jag får äta det igen!

Ingredienser
50 gram jäst
4 dl ljummet vatten
3 msk honung (ljus sirap funkar också)
1 dl kallpressad rapsolja
1 msk salt
ca 10 – 12 dl vetemjöl

Gör så här
Smula ner jästen i en bunke och rör ut med ljummet vatten. Blanda i honung, olja, salt och mjöl. Blanda i deciliter för deciliter och håll koll så inte degen blir för kompakt, den ska vara lite lös men smidig i konsistensen. Arbeta degen några minuter och låt sedan jäsa under duk i cirka 45 minuter.
Stjälp sedan upp degen på ett bakplåtspapper och vrid den några varv, låt sedan jäsa ytterligare 40 minuter.
Grädda sedan på 175 grader i cirka 45-50 minuter tills brödet fått en gyllenbrun skorpa.
Låt svalna på galler.

Sååååååå himla gott!!! Alldeles krispigt utanpå och nästan smörigt och mjukt inuti!

