Etiketter

,

20140218-184619.jpgVilken superkass bild jag tagit ser jag nu! Farmors bröd förtjänar egentligen en bättre bild – men ni får lita på mig att dom här sjuuukt saftiga bröden är av världsklass trots detta! Ikväll lagade vi köttfärssoppa och till det rotade jag fram ett av farmors recept, som i min gamla handskrivna kokbok rätt och slätt heter ”Farmoras bröd”. Farmor brukar dela upp degen i två lika delar och göra större kakor men jag tyckte det va kul att stansa ur degen med en liten skål och ett shotglas för att få till den här formen.

Ingredienser, 6 st bröd
25 g smör
2,5 dl mjölk
1 tsk salt
1 påse torrjäst
1/2 dl ljus sirap
3 dl vetemjöl
2-3 dl rågsikt

Gör så här
Smält smöret och tillsätt mjölken i en kastrull. Värm till ca 37 grader (rumstemperatur). Blanda torrjäst (eller 50g färsk jäst) i en bunke med salt och häll sedan i mjölken och blanda. Tillsätt sirap och rör om. Ta sedan varannan deciliter vetemjöl och varannan dl rågsikt tills degen går att knåda. Det kan behövas lite mer eller lite mindre mjöl än jag angett i receptet. Degen ska vara aningen kladdigare än en bulldeg.
Låt sedan jäsa i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.

När degen är jäst så stjälper du upp den på en mjölad yta. Du behöver inte knåda den utan kavla bara ut till en cirka 2 cm tjock platta. Stansa sedan ut runda kakor med en mindre skål och gör sedan hål i mitten med ett shotglas för att få munkformen. Nagga med en gaffel och pensla bröden med lite vatten innan du gräddar dom i ugnen på 200grader i cirka 10-15 minuter tilks dom ser klara och gyllenbruna ut.

Ha som tillbehör till soppa eller som frukostbröd!

