Etiketter

,

Igår när vi handlade stog det en stor låda med pumpor vid ingången. Jag hade i går egentligen ingen aning hur en pumpa smakar ens men eftersom jag är ett stort fan av halloween och allt som följer så föll jag för infallet och valde omsorgsfullt en fin pumpa. Jag bestämde mig när jag kom hem att jag i alla fall skulle försöka mig på en sån där lykta som usa-arna sysslar med och började karva. Jag hade sett framför mig ett mos av fruktkött men pumpor är tydligen ganska hårda, hyffsat kämpigt. När jag var nöjd med resultatet så hade jag en stor skål med pumpakött kvar och en hel del frön. Så jag rostade och saltade dom och gjorde pumpabröd av hälften av pumpan. Hälften av brödet är borta och lyktan har brunnit sen vi tände den igår, så det var med andra ord ganska välinvesterade pengar…

Bild

Om du tänker försöka dig på att göra en egen lykta så googla hur man ska skära locket, för det krymper nämligen av värmen och faller förr eller senare ner i pumpan. Bild

Rostade pumpafrön!

Skilj fröna från pumpaköttet och tvätta dom ordentligt i vatten. Lägg sedan ut fröna på en plåt med bakplåtspapper och salta med flingsalt. Rosta mitt i ugnen på 175 grader i cirka 30 minuter.

Servera som snacks till öl!Bild

Pumpabröd!

Ingredienser
200 gram riven pumpa
2 ägg
2 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl socker
1 dl olja (raps eller oliv)
9 1/2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 dl rostade pumpafrön

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda lättvispat ägg, socker, mjölk och olja. Tryck till pumpan med hushållspapper för att få bort lite vätska och blanda sedan lätt i den rivna pumpan. Blanda mjöl, kanel, bakpulver och bikarbonat noggrant och blanda ihop med pumpasmeten.

Fördela smeten i två smorda 1 1/2 liters formar och strö över pumpafröna. G

Grädda i nederdelen av ugnen i 35-40 minuter. Låt svalna helt på galler under en bakduk och servera med smör och ost.

