Etiketter

20130915-214200.jpg

Ikväll har jag provat en ny soppa här hemma! Jag älskar soppa men är lite svårflörtad när det gäller vad man gör soppa på. Jag ryser vid tanken på ärtsoppa eller broccolisoppa så jag tycker jag var ganska modig som provade en het majssoppa! Är lite förkyld så det var perfekt med all vitlök och chili som rensade systemet. Till soppan åt vi quesedillas som Vicke gjorde med creme fraiche och salsa på sidan. Det blev jättegott!

Ingredienser, 4 port
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 röd chili
2 burkar majs (680 gram)
3 medelstora potatisar
1 liter grönsaksbuljong
0,5 dl sweet chilisås
Salt
Peppar
Cayenne peppar
1 pkt bacon

Gör så här
Hacka lök och vitlök. Ta bort kärnorna från chilin och hacka. Stek allt tillsammans några minuter i olja. Skala och tärna potatisen och släng ner den i kastrullen tillsammans med majsen som fått rinna av. Häll i buljongen och låt puttra tills potatisen är mjuk. Mixa sedan soppan slät i en mixer. Här kan du sedan välja om du vill sila bort majsskal och sånt i ett durkslag eller om du vill äta soppan som den är. Jag silade av det mesta men behöll nån slev av hacket för att få lite mer struktur i soppan. Koka sedan upp soppan igen och tillsätt sweet chilisåsen. Smaka sedan av med cayennepeppar, salt och peppar.
Avsluta med att strö lite knaperstekt bacon på toppen av varje portion soppa. Ät med quesedillas!

Ingredienser quesedillas, 4 port
4 st tortillabröd
Riven ost
Rökt skinka
Jalapenos

Gör så här
Strö rikligt med ost, strimlad skinka och hackade jalapenos på ena halvan av varje tortillabröd. Vik över den andra halvan och stek på varje sida i en stekpanna tills bröden fått fin färg och osten är smält. Skär sedan i bitar och servera till majssoppan!

Garanterat lyxig vardagsrätt!

