Etiketter

20130418-193202.jpg

Jag kan inte ens förklara hur fantastiskt god den här chokladkakan blev! Jag lagade middag åt min kusin som födelsedagspresent och avslutade med den här sjukt goda chokladbomben! Jag serverade den med lättvispad grädde och hallon, nästa gång så skedar jag kanske lite passionsfrukt på. Mmmm….

Ingredienser Kakan
200 gram mörk kvalitetschoklad
200 gram smör
4 ägg
2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret tillsammans med chokladen på låg värme i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver och blanda med äggvispet. Vänd ihop äggsmeten och chokladen tills det är helt blandat. Rör inte ihop för mycket – du vill ha så lite luft i smeten som möjligt eftersom kakan ska vara ganska ”kompakt”.
Häll smeten i en bröad form med löstagbar kant och grädda kakan i 12 minuter. Kakan ska vara väldigt lös när du tar ut den. Låt svalna och ställ sedan in i kylen, gärna flera timmar innan du ska äta den.

Ingredienser tryffel
1 dl vispgrädde
2 tsk hackad chili
0,75 dl mörkt muscovadoråsocker
175 g hackad mörk choklad
2 msk smör

Gör så här
Värm grädden i en kastrull, tillsätt choklad, chili och socker och rör om tills chokladen har smält ordentligt och sockret löst upp sig. Rör till sist ner smöret.

Pensla kakan i omgångar med tryffeln och låt stelna.

Servera kakan med lättvispad grädde och hallon

