Etiketter

Bild

Jag älskar mackor. Om jag fick välja en råvara som jag bara skulle få äta i resten av livet så skulle det vara bröd. I lördags gjorde jag dessa FANTASTISKT goda mackorna – club sandwich. Jag tog inspiration från Bishops recept på dressingen och grillade, för billighetens och smakens skull, en hel kyckling i ugn istället för att göra kycklingfile och det blev dögott. Till mackan friterade jag egna lökringar. Jag gillar att försöka göra god mat billigt och tro mig, det kommer att ta emot nästa gång som jag i fyllan och villan bestämmer mig för att betala 30 kr för några ynka, flottiga lökringar på nåt matställe när jag vet att det inte kostar många kronor att göra ett helt gäng hemma. Och självklart blir dom sååå mycket godare också. 

Ingredienser, 2 port
4 skivor bröd, jag använde surdeg
Några bitar kyckling
4 skivor bacon
4 skivor tomat

Club-dressing
1,5 dl majonnäs – hellmans
1 msk sötstark senap
1 stor klyfta pressad vitlök

Lökringar
1 stor gul lök
2 dl vetemjöl
1 krm salt
1 äggula
2 dl öl
ca 0,5 liten olja – till exempel matolja eller rapsolja

Gör så här
Börja med att göra dressingen genom att helt enkelt blanda ihop majonnäs, senap och pressad vitlök. Ställ i kylen. Stek baconet och låt rinna av på hushållspapper, stek sedan brödskivorna snabbt och montera mackan: Dressing, kyckling, tomat och bacon. Ta ett grillspett så mackans hålls ihop.

Lökringarna!
Blanda äggula, mjöl och salt. Späd sedan med ölet tills smeten är klumpfri. Skär löken i cirka
7 mm tjocka ringar och doppa sedan ringarna i smeten. Fritera tills de är krispiga och gyllenbruna. Salta när dom är klara.

Servera mackan ihop med lökringarna och en extra liten skål dressing på sidan.

 

