Etiketter

20121022-185320.jpgDet här receptet på bullar är det absolut godaste jag någonsin bakat efter! Istället för att smälta smöret tillsammans med mjölken så bakar man in smöret rumsvarmt i degen. Jag gjorde två varianter, vanliga kanelbullar med pärlsocker på och gjorde vaniljbullar med mandelflarn av halva degen. Jag gifter mig i sommar och har då tänkt att faktiskt ha bullar och kall mjölk som vickning, råbra idé tycker i alla fall jag! 🙂

Ingredienser, 40-50 st
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma
15 dl vetemjöl
125 g rumsvarmt smör
1 ägg

Pärlsocker
2 msk kanel
200 g smör
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
Mandelflarn

Gör så här
Låt mjölken bli ca 37 grader i en kastrull. Smula ner jästen i en bunke. Häll sedan mjölken på jästen och rör om tills jästen löst upp sig.
Tillsätt sedan socker, salt, kardemumma och det mesta av mjölet – spara lite till utbakning. Klicka i det rumsvarma smöret och arbeta till en smidig deg. Täck med en bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek – ca 30 min.

Rör sedan ihop de två fyllningarna: Dela smöret i två delar (100g) och rör ner kanelen och sockret i den ena halvan och vaniljsockret i den andra.

Ta sedan upp degen på ett mjölat bord och arbeta samman den. Dela degen i två delar. Kalva ut varje del till en platta och bred fyllningen på. Rulla sedan ihop till en rulle och skär cirka 2 cm breda bitar och lägg på bakplåtspapper eller i bullformar.

Låt bullarna jäsa övertäckta i cirka 30 minuter och pensla sedan med uppvispat ägg och strö mandel på vaniljbullarna och pärlsocker på kanelbullarna.

Grädda bullarna i cirka 8-10 min på 250 grader, låt svalna under bakduk.

Servera dussinvis med iskall mjölk=)

