Etiketter

,

20120923-171815.jpg

Jag brukar aldrig följa nåt recept när jag gör pannkakor. Min mormor brukade säga ”du känn ju om det är bra på konsistensen” när jag frågade henne hur hon gjorde plättar. Och jag har följt hennes filosofi sen dess – fram tills idag när jag följt ett recept på klassiska pannkakor till punkt och pricka och trots att dom inte smakade som mormors pannkakor brukade göra så blev det huuur gott som helst. 

Ingredienser, ca 15 st
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
3 msk smör

Gör så här
Blanda salt och mjöl i en bunke. Vispa ner hälften av mjölken till en slät smet. Vispa ner resten av mjölken och äggen. Låt svälla i kylskåp i 30 minuter.
Smält smöret i stekpannan och häll i smeten, stek sedan tunna pannkakor och servera med nutella och fruktsallad.

Tips! Får du frukt över så kan du frysa in den i en fryspåse och ta fram och mixa till en supernyttig smoothie, kanske en tappning på den här?

20120923-171804.jpg

