Etiketter

, ,

Igår lagades det trerätters här hemma, eftersom jag har lite konstiga arbetstider så måste jag passa på att dejta min sambo när tillfälle ges, även om det är en måndagkväll. Det blev i alla fall vårrullar med sötsur sås till förrätt. Jag har aldrig gjort vårrullar tidigare och blev förvånad hur enkelt det var. Det är lite pilligt och kladdigt, men det är värt det. Fyra stycken rullar på thaistället i vårt område kostar kring 60 kr och jag gjorde cirka 40 st – så jag sparade i teorin 600 kr =)
En viktig grej som jag märkte var att man måste hålla filodegen fuktig när du inte jobbar med den, annars spricker den. Lägg en fuktig handduk på degen så torkar den inte lika snabbt! Du kan självklart ha vilken fyllning du vill, men så här gjorde jag.

Ingredienser, cirka 40 st
6-8 ark filodeg
1 uppvispat ägg
2-3 morötter
1 stor gul lök
1 burk strimlade bambuskott
1 paket glasnudlar
En stor bit vitkål (typ häflten av ett litet huvud)
1 msk kinesisk soya
1 tsk salt
Chilipulver
Olja till fritering

Gör så här
Strimla morötter, lök och vitkål i en matberedare. Stek i olja tills den blir mjuk. Medans kokar du glasnudlarna enligt anvisning på paketet. Klipp sedan upp nudlarna lite med en sax och släng ner i pannan tillsammans med bambuskotten. Rör om ordentligt så att det inte blir klumpar av nudlar. Tillsätt sedan soyan, salt och chilipulver efter smak och tycke. Häll sedan blandningen i en bunke och låt den svalna.

Nu börjar det roliga. Det är lite svårt att förklara med ord hur man viker en vårrulle, så jag har gjort en liten beskrivning.

1. Lägg fyllningen ganska nära kanten på filodegen som du skurit i passande storlek (Jag skar ut 6 ”rutor” per ark)
2. Rulla in fyllningen ganska hårt och pensla kanterna med uppvispad ägg. Du kan även pensla litegrann på vårrullen så att det fastnar lättare.
3. Vik inte kanterna
4. Rulla resten och se till att det är tätt och att degen fastnat ordentligt.
Lägg vårrullarna på bakplåtspapper i väntan på fritering.

Fritera vårrullarna några i taget i en smakfri olja, till exempel matolja eller rapsolja.

Om du inte vill äta alla 40 på en gång så kan du frysa in dem – de håller i frysen i cirka 6 månader och det är bara ta fram och fritera, du behöver inte ens tina dom!

