Etiketter

,

Image

Igår köpte jag hem tre av mina favoritöl måndag i ära! Jag är inte speciellt förtjust i ale av olika dess slag utan håller mig gärna till lager. Dock tycker jag dom ”vanliga” ljusa lagren (heter det så i plural?) som falcon, carlsberg, mariestad etcetera är dötrista. Så här kommer tre tips på riktigt goda lager som bör provas!

Wisby Pils kommer från Gotlands bryggeri som vann brons på Beer and Whiskey 2009. Den är ljus i färgen och har en medelstor beska med lite av en citrusig eftersmak. Jag tycker man kan dricka den som den är men den passar till i princip vilken mat som helst. Den kostar 16.50kr för 33 cl och innehåller 5% alkohol.

77 lager kommer från det skotska bryggeriet Brew dog och är en väldigt smakrik och maltig lager med en hel del beska. Den är väldigt ljus, nästan guldaktig och den här bryggd på endast ekologiska råvaror. Den går självklart att dricka den som den är – men den fungerar bäst tillsammans med mat. Själv skulle jag servera den till en god kycklingrätt av något slag eller kanske till och med en grön kycklingcurry.
Den kostar 15.90 för 33 cl och innehåller 4,9% alkohol.

God lager kommer från bryggeriet Nils Oscar i Nyköpingområdet och var den första ölen som bryggeriet tog fram. En av mina absoluta favoriter och jag tycker verkligen att den passar till ALLT. Jag skulle borsta tänderna med den om det inte skulle anses som underligt. Den är lite mörkare i färgen och är medelbesk med smak av honung och bränt socker – men är inte alls söt eller sliskig.
Den kostar 18.90 för 33 cl och innehåller 5,3% alkohol och har ett av systemets snyggaste etiketter.

Hoppas i alla fall nån har blivit inspirerad att hoppa över prippsen och upptäcka nya spännande ölar. Prova gärna till olika sorters tilltugg typ starka korvar, oliver eller mörk choklad – smaken ändras mer än man tror!

