Etiketter

, ,

20120808-221329.jpgFör några dagar sen tog jag och hunden en promenad i skogen med hopp om att hitta kantareller. Såg inte en enda kantarell och mina tafatta försök att lära hunden att hitta svamp visade sig vara förgäves. Dock hittade jag blåbär, massor med blåbär. Trots att det visade sig att jag hade konkurrens av andra skogsmullar, och en hund som också gillar blåbär, så kom jag hem med röda händer och ett par liter bär som det till slut blev muffins av. Jag tycker att blåbärsmuffins the old fashioned style lätt bli torra och tråkiga, så jag hittade på ett eget recept. Det är några moment men tycker verkligen att det är värt mödan för du får saftiga, fluffiga och krämiga muffins som håller sig goda i flera dagar. Vi åt dom med vaniljvisp men dom funkar såklart att äta precis som dom är. 

Ingredienser
75 g smör
1/2 dl mjölk
2 ägg
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl socker
2 1/2 dl mjöl
100 g vit choklad choklad
2,5 dl blåbär
2 tsk bakpulver

Smulpajstopping
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl

Gör så här
Börja med toppingen, nyp ihop alla ingredienser till en smuldeg. Ställ åt sidan.
Smält sedan smöret till muffinsarna och låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, vaniljsocker och salt. Separera äggen och rör ner äggulorna i smeten. Spara äggvitorna. Rör ihop mjöl, hackad choklad och bakpulver och rör ner i smeten. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner. Vänd till sist ner bären försiktigt så de inte går sönder. Dela upp smeten i pappersformar som du satt ner i en muffinsplåt och strö lite av smuldegen på varje muffin. Grädda på 175 grader i ca 20-25 minuter. Om du vill göra en hel kaka så använder du en form med löstagbar kant och gräddar i ca 35-40 min.

Servera med vaniljsås eller glass eller ät dom bara som dom är.

