Etiketter

,

20120710-200228.jpg

Här i Umeå finns en krog som heter Lottas som lagar så sjukt god mat. Vi käkade där för ett tag sen och jag tog en lammfärsburgare med getost och karameliserad rödlök på och tyckte det var den mest fantastiska burgare jag ätit på år och dar. 
Ikväll tänkte jag laga en risröra som jag älskar, men när jag såg att det var bra pris på lammfärs så kom den här rätten direkt upp i mitt huvud och jag fick bara lov att laga den. Till burgaren friterade jag egen potatis och serverade allt med en mangoaioli.

Burgare, cirka 8 stycken
500 gram lammfärs
2 vitlöksklyftor
1 ägg
Cirka 1-2 tsk liquid smoke
1 msk senap
2 msk sweetchilisås
1 msk hackad persilja
Chilipeppar
Salt
Peppar

Karameliserad rödlök
1 rödlök
2 msk råsocker
1 msk flytande honung
Franska örter eller timjan

Gör så här
Börja med löken, den ska serveras kall. Skiva löken fint. Fräs glansig i lite olja och smör. Häll sedan på sockret och honungen. Fräs tills den är helt mjuk. Ställ åt sidan.

Blanda alla ingredienser med färsen. Forma till stora platta burgare. Stek 3-4 minuter på varje sida.

Montera burgaren! Värm bröden en stund i ugnen. Börja med salladen, sedan köttet, lägg på chevre och karameliserad rödlök. Avsluta med en stor skiva tomat och locket. Stick en grillpinne genom burgaren så att den håller ihop. Servera med pommes och någon god sås.

Mmmmmmmm

