Etiketter

20120626-205042.jpg

Ikväll har jag provat nåt jag aldrig tror att jag provat – laga ett recept från en jordnötssmörsburk! =) Det finns säkert en miljon recept på den här såsen på internet men jag tänkte att om det står på en burk så lär det ju vara beprövat och bli gott, självklart så måste jag alltid vara där och peta i receptet och göra om det lite – men det brukar aldrig skada. Jag serverade såsen till marinerade kycklingspett, jasminris och skalade gurkstavar som jag pressade lite lime över. Nästa gång jag gör det här kommer jag definitivt att riva ner lite färsk koriander i såsen. 

Ingredienser, 2-3 pers

Kycklingspett
2 stora kycklingfileer
1/2 dl sweetchilisås
1/2 dl soya
1/2 dl raps-eller jordnötsolja
2 klyftor hackad vitlök
Chilipeppar
Salt

Jordnötssås
2 msk olja
2 msk röd currypasta
400 ml koksmjölk (1 burk)
150 gram jordnötssmör (chunky, utan socker)
1 tsk socker
2 msk risvinsvinäger
Pressad saft från 1/2 lime
1 riven vitlöksklyfta
Chilipeppar
Cayennepeppar
Salt

Gör så här
Blanda marinaden till kycklingen. Skär kycklingfileerna i långa strimlor och lägg i marinaden. Låt stå i kylen i någon timme.

Dags för såsen. Hetta upp oljan och fräs currypastan. Tillsätt kokosmjölken och låt puttra någon minut. Rör ner jordnötssmör, socker, vinägern, limesaften och vitlöken. Låt puttra en stund tills såsen tjocknar. Smaka av med salt, cayennepeppar och chilipeppar. Ställ åt sidan.

Trä kycklingstrimlorna på träspett och fräs tills de fått färg på båda sidorna. Lägg spetten i en ugnsfast form och kör dom i ugnen på 200grader tills de är färdiga, cirka 10 minuter skulle jag säga.

Värm snabbt upp såsen och servera!

