Etiketter

, ,

20120626-191133.jpg

Efter en härlig midsommarhelg ute i skärgården med massor av god mat så kändes det ganska skönt att äta enkelt och relativt nyttigt när vi kom tillbaka till stan. Potatis- och purjolöksoppa är en av mina favoritsoppor och den ena smakar aldrig som den andra. Min egen ”hemlighet” är att rädda ungefär en tredjedel av soppan från matberedaren och istället mosa potatisen med en gaffel. Det ger soppan lite mer struktur och man undviker att soppan ser ut som en rinnig potatispure. Jag brukar servera antingen vitlöksbröd eller oststicks (smördegsplattor och ost) till soppan, men den här dagen gjorde jag baguetter med västerbottensost och chilisalami som jag snabbt gratinerade i ugnen.

Ingredienser, 2-4 port
8 potatisar, större modell
1 liten purjolök
2-3 klyftor vitlök
1 1/2 tärningar grönsaksbuljong
Cirka 1 liter vatten
2,5 dl grädde (jag använder milda mat, 4%)
1 dl mjölk
1-2 msk hackad persilja (jag använder frusen)
Cayennepeppar
Muskotnöt
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Hacka vitlök, tärna potatis och skiva purjolöken. Fräs en stund i stekpanna utan att det får färg. Häll på vattnet och lägg i buljongtärningarna. Låt koka tills allt kokar sönder. Häll eventuellt på mer vatten om det behövs.
När potatisen är klar så silar du bort buljongen i en annan skål (dvs du sparar den).
Häll 2/3 av potatisen i en matberedare och späd med buljong tills den ser ut som en ganska tunn potatispure. Resten av potatisen mosar du med en gaffel i kastrullen. Häll potatisen från matberedaren i kastrullen och häll i grädden och mjölken. Späd eventuellt med buljongen tills du får önskad konsistens på soppan. Smaka av med persilja, muskotnöt, cayennepeppar, salt och svartpeppar.

Om du känner för det så kan du strö lite knaperstekt bacon på toppen.

Ät och bli varm.

