Etiketter

,

20120626-191017.jpg

För några dagar sen fick jag ett jättesug efter min Indiska curry med spenat. Jag skrev då att jag serverade grytan med hemmagjorda naan och tycker väl att det är på sin plats att jag lägger ut ett recept på dom också! Naan är ett platt indiskt bröd som används att skopa upp mat med. Egentligen bakas naan i lerugn där brödet trycks upp mot ugnsväggen och får smak av all annan mat som tillagas samtidigt som brödet. Men eftersom jag bor i en trea mitt i stan så har jag tyvärr inte tillgång till en lerugn, så en stekpanna fungerar med!

Ingredienser
1 pkt jäst
3 dl fingervarmt vatten
8 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk olja
2 tsk honung eller socker
1 ägg

Gör så här
Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet. Tillsätt nästan allt mjöl och resten av ingredienserna. Knåda tills degen släpper från kanterna, tillsätt eventuellt mer mjöl.
Jäs degen övertäckt i cirka 40 minuter. Dela degen i 8 bitar och kavla ut till ovala, platta bröd. Grädda i olja i en varm stekpanna på varje sida tills de får gyllene färg.
Eventuellt kan du pensla bröden med smält smör med vitlök och persilja i.
Servera till en god indisk curry, mango chutney och basmatiris.

Oslagbart.

20120626-224822.jpg

