Etiketter

,


Dom här kakorna gjorde jag imorse trots att jag var rätt sliten efter gårdagen. Dom är ärligt talat ganska omständiga att baka men det är värt det. Dom blir jättesaftiga och bara smälter i munnen. Jag använde schweizernöt från marabou men man kan ta vilken choklad man vill. Blir nog sjukt gott att trycka ner en dumle i varje form!

Ingredienser
75 g smör
2 msk mjölk
2 ägg
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl socker
2 1/2 dl mjöl
100 g choklad
2 bananer
1 tsk bikarbonat

Gör så här
Smält smöret och låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, vaniljsocker och salt. Separera äggen och rör ner äggulorna i smeten. Spara äggvitorna. Mosa bananerna och blanda in i smeten.
Rör ihop mjöl, hackad choklad och bikarbonat och rör ner i smeten.
Avsluta med att vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner.
Dela upp smeten i muffinsformar och grädda på 175 grader i ca 20-25 minuter. Om du vill göra en hel kaka så använder du en form med löstagbar kant och gräddar i ca 35-40 min.

Litet tillägg dagen efter: Muffinsarna blev bara saftigare och godare att ligga till sig över natten. Önskar jag hade fler kvar. 

