Etiketter

, , ,

20120626-230048.jpg

Det här receptet hittade jag av en händelse i Elle mat och vin och fick bara lov att prova! Har modifierat det en del men grundreceptet var en fantastisk utgångspunkt. Har länge varit ute efter ett bra recept på indisk curry och gissa om jag blev glad när jag upptäckte att den här grytan är BÄTTRE än på många indiska restauranger jag varit på! Jag är helt såld! Till grytan serverar jag basmatiris, mango chutney och hemmagjorda naan bröd. Du kan göra grytan med kyckling, nöt eller lamm, personligen tycker jag att det bli bäst med nöt eller lamm och ju längre du låter grytan puttra desto mörare blir köttet. Och hoppa inte över nån av kryddorna – alla har sin plats i ekvationen!

Ingredienser, 4 port
600 gram lammfile, nötkött eller kycklingfile
ca 4 cm färsk ingefära
3 vitlöksklyftor
2 gula lökar
2 röda chilifrukter
1/2 tsk salt
1 tsk gurkmeja
1 msk spiskummin
1 msk malen koriander
1 tsk chilipeppar
0,5 tsk malen kanel
0,5 tsk stött kardemumma
4 tomater (hackade)
1 msk tomatpure
1 nypa socker
1-2 msk mango chutney
4-5 dl vatten
1 köttbuljongtärning
100 g spenat, grovt hackad

Gör så här
Kör ingefära, vitlök och lök i en matberedare till en kryddpasta. Stek kryddpastan, hackade chilifrukter och salt i olja i en djup panna ca 3-4 minuter. Tillsätt resten av kryddorna och rör om några minuter tills allt är blandat. Tillsätt det tärnade lammet/nötköttet/kycklingen och rör om tills det är brynt. Häll då ner dom hackade tomaterna, vattnet, tomatpuren och en nypa socker och låt koka upp. Låt grytan puttra under lock LÄNGE. Minst två timmar, då blir det bäst.

Om grytan är för fast kan du späda ut med vatten, om den är för lös så kan du låta grytan koka undan en stund utan lock. Smaka av med salt, mango chutney och cayennepeppar. Blanda ner den färska spenaten och låta koka ca 15 minuter. Servera och häpna!

 

